top of page

Tren Tanken - Flom i Mosambik

  • for 3 døgn siden
  • 2 min lesing

Denne oppgaven er et godt eksempel på en såkalt case-basert oppgave, altså en oppgave som konsentrerer seg om en sak eller hendelse. Her møter elevene en landsby i Mosambik som nylig ble rammet av flom. De skal gruppevis velge hvilke tiltak som skal iverksettes, men de har begrenset med penger.


Tren Tanken Opplegg Flom i Mosambik Samfunnsfag Prioritering Case
Illustrert bilde av tren tanken oppgaven «budsjett og tiltak i Mosambik », av Karl Magnus Eriksen. CC BY-NC-ND 4.0

Kompetansemål fra læreplaner

Dette opplegget er primært designet for bruk i samfunnsfag og geografi. Kompetansemålene er hentet fra læreplanen i samfunnsfag for 10. trinn og geografi for videregående elever på første og andre trinn.


Samfunnsfag (SAF01‑04)
  • Sammenligne hvordan politiske, geografiske og historiske forhold påvirker levekår, bosettingsmønstre og demografi i forskjellige deler av verden i dag


Geografi (GEO01‑02)
  • Gjøre rede for årsaker til demografiske endringer og drøfte ulike levekår i forskjellige deler av verden.

  • Gjøre rede for hvordan indre og ytre krefter har dannet ulike landskap, og utforske og gi eksempler på hvordan menneskene som bor der, kan utnytte ressursene.


Hvordan gjennomføre steg-for-steg?


Forberedelse
  • Skriv ut minst et ark til hver gruppe.

  • Sørg for blanke ark og skrivesaker tilgjengelig.


Oppgavetekst

En liten by i Mosambik har nylig blitt utsatt for flom med enorme ødeleggelser. Det lokale bystyret har begrenset med penger, kun tilsvarende 20 000 norske kroner. Hvilke tiltak skal bystyret gjøre? Begrunn pengebruken!


Oppstart

Presenter casen for elevene og vis bildet med tiltak og kostnader. Forklar at oppgaven ikke har ett riktig svar, og at målet er å tenke, diskutere og bli enige om hva som virker mest fornuftig.


Instruksjoner
  1. Del klassen i grupper på tre elever.

  2. Informer om 20 minutter arbeidstid.

  3. Del ut bildet med tiltakene, samt ark til notering.


Gruppearbeid og diskusjon

Gruppene skal nå lese gjennom tiltakene, vurdere dem opp mot hverandre og begynne å diskutere hvordan pengene bør fordeles. De må prioritere, og samtidig holde seg innenfor budsjettet på 20 000 kroner. Læreren går rundt og lytter, men forstyrrer ikke samtaleprosessen så lenge den holder seg faglig. Gruppene fortsetter diskusjonen med mål om å bli enige. Elevene sammenligner virkningene av tiltakene og argumenterer for sine valg.


Konklusjon

Når gruppene er ferdige med diskusjonen, skriver de en kort oppsummering der de viser hvilke tiltak de har valgt, hvor mye de har brukt på hvert, og hvorfor de har prioritert som de har gjort. Læreren minner om at begrunnelsen er viktigere enn selve summene. Gruppene leverer eller viser planen sin før de går videre til felles gjennomgang.


Klassesamtale og debrifing

I plenum skal hver gruppe presentere sine forsalg og valg, men først bør læreren stille noen korte refleksjonsspørsmål for å trigge metakognisjon. For eksempel:


  • Hvordan jobbet dere sammen?

  • Hva var utfordrende?

  • Hva lærte dere av prosessen?


Etter gjennomgang av fremgangsmåte kan læreren flytte fokuset over på hvordan elevene har løst oppgaven. Her spør man ut en gruppe av gangen før klasserommet åpner for diskusjon mellom gruppene.


Diskusjon og avslutning

Diskusjonen føres i plenum hvor læreren besitter rollen som ordstyrer. Her må man naturligvis vise varsomhet med å bryte inn i debatten, men samtidig strukturere samtalen og fordele taletid. Avslutningsvis poengterer læreren viktige argumenter som har kommet frem under samtale og diskusjon.


Flom i Mosambik – Tren Tanken
NOK 19.00
Kjøp nå

Feedback

Har du spørsmål til opplegget eller tilbakemelding fra gjennomføring i praksis? Kommenter gjerne nedenfor!



Kommentarer


bottom of page