top of page

Appellformene enkelt forklart

Oppdatert: 30. des. 2024

Innledning

I denne artikkelen møter du de retoriske appellformene etos, patos og logos. Disse begrepene er på mange måter komplekse fenomener, men nedenfor er de forkortet til enkle forklaringer, slik at man forstår grunnprinsippene.


Oversikt over de grunnleggende appellformene. Ikoner fra https://www.flaticon.com/
Oversikt over de grunnleggende appellformene. Ikoner fra https://www.flaticon.com/

Etos

Etos er gjerne den appellformen man begynner med i en retorisk analyse og handler om troverdighet. Troverdighet finner man gjerne i personer, plattformer, roller og symboler. Derfor kan det være lurt å begynne med avsender og hvor budskapet kommer fra.


Eksempel - Institusjoner

I eksempelet nedenfor er ingen enkeltperson som står for troverdigheten bak plakaten. Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet fungerer som avsendere og man kan derfor argumentere som følger: Disse avsenderne er store statlige og pålitelige institusjoner som vekker troverdighet hos mottakeren og appellerer til etos. Her låner man med andre ord troverdighet fra andre.

Hentet fra: https://www.grontfagsenter.no/nyheter/korona-info-til-ansatte/
Hentet fra: https://www.grontfagsenter.no/nyheter/korona-info-til-ansatte/

Eksempel - Personlig etos

Personlig etos omhandler ofte personen bak appellen. Altså troverdigheten til den som har skrevet teksten eller fremført talen. I denne kronikken skriver konserndirektør i Statkraft, Hallvard Granheim om ubalanse i strømprisen. Granheim besitter her en posisjon som bygger opp om hans troverdighet. Et annet eksempel kan være hvordan spansklæreren din snakker om god mottakelse av utenlandske elever. Her påvirker relasjonen mellom deg og læreren om du oppfatter henne som tillitsvekkende. Samtidig har tonefall, tidligere handlinger og verdier betydning for etableringen av en troverdig karakter.


Patos

Patos omhandler følelser og deres innvirkning på å overbevise mottakeren. Eksempler på følelser kan være utålmodighet, ensomhet, skyldfølelse, skuffelse, forvirring, sjalusi, takknemlighet, begeistring, lettelse, glede, vemodighet, sinne, frustrasjon og tristhet.


Eksempel - Skyldfølelse/medfølelse

I dette eksempelet spiller UNICEF på din medfølelse gjennom hvordan du synes synd på barnet som ikke har det godt. Et viktig poeng i dette tilfellet er hvordan det blir fremstilt at du kan løse problemet gjennom å bruke 50 kroner. Dermed vekker reklamen også en form for skyldfølelse dersom man ikke donerer.


Logos

Logos omhandler bruk av rasjonelle argumenter, fakta, bevis og logikk for å støtte en påstand eller overbevise andre. Ofte er dette konsekvensrelatert hvor man argumenterer for et godt eller dårlig som resultat av handling.


Eksempel - Global oppvarming

I argumentasjonen nedenfor ser man presentasjon av fakta som underbygger argumentasjonen. Samtidig viser forfatteren til konsekvenser dersom man ikke følger budskapet.


Forskning viser at global oppvarming er forårsaket av menneskeskapte utslipp av klimagasser som CO2. Ifølge en rapport fra FN, har gjennomsnittstemperaturen på jorden økt med 1,2 grader Celsius de siste 100 årene, og dette fører til alvorlige konsekvenser som havnivåstigning og mer ekstreme værforhold. Reduserer vi utslippene med 50 % innen 2030, kan vi bremse denne utviklingen og unngå den mest katastrofale naturpåvirkningen.

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page