Er du lærer og bruker gruppearbeid i undervisningen? Fra egne erfaringer fungerer dette stort sett godt, men til tider begynner elevene å snakke om andre temaer enn fagstoffet. Derfor har jeg utarbeidet en oversikt over "roller" du kan tildele elevene og hvordan disse fungerer i klasserommet. Selv synes jeg grupper på tre personer er best, men inndelingen nedenfor er tilpasset 3-5 elever. Denne metoden har en tendens til å ansvarliggjøre elever og engasjere dem i diskusjonen.

Hvordan gjennomføre
Start med å dele elevene inn i grupper på 3-5. Hvis klassen kjenner hverandre godt og miljøet tilsier det, kan du la dem ordne grupper selv. Jeg anbefaler deretter å gjennomgå rollene slik at alle følger samme system. Du må gjøre det veldig tydelig at selv om elevene besitter roller, skal de alle bidra til å besvare oppgavene. Gi samt beskjed om tidsfrist og hvor mange oppgaver/spørsmål de skal bli ferdig med. Etter dette kan du trekke frem det aktuelle materialet på tavlen/skjermen og sette elevene i gang. Mens elevene snakker anbefaler jeg å vandre litt rundt. Sett deg med gruppene og se at de har forstått både oppgave og roller. Når tiden er over gjennomgår du oppgavene høyt.
Dersom du bruker rollen representant skal én fra hver gruppe stå oppe ved tavlen og notere ned svaret til gruppen. Læreren skal samtidig stille spørsmål direkte til gruppene, hvor fremlegger svarer høyt.
Oppleser
Oppleser er gruppens motor og leder diskusjonen. Ansvaret til denne personen er å skape fremdrift gjennom å stille spørsmål til de andre og innhente svar.
Fremlegger
Fremlegger svarer på spørsmål som kommer direkte fra læreren. Denne rollen har med andre ord ansvar som gruppens stemme og må kunne snakke høyt ovenfor klassen.
Sekretær
Sekretær er ansvarlig for å skrive ned gruppens svar og informere fremlegger.
Tidtaker (valgfri)
Tidtakeren passer på at gruppen bruker nok tid per spørsmål og ikke roter seg bort i endeløse diskusjoner. Denne personen skal derfor motvirke at gruppen ikke rekker å besvare alt.
Representant (valgfri)
Når læreren gjennomgår oppgavene, skriver representanten gruppens svar på tavlen eller smartboardet. Fremlegger informerer om gruppens svar og representanten noterer foran klassen. Denne personen bidrar derfor til et felles notatark, hvilket læreren kan legge ut bilde av på aktuelle plattformer.
Comments